تفاوت پردازنده و چیپست گوشی موبایل

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ سه شنبه
تفاوت پردازنده و چیپست گوشی موبایل
چکیده این مقاله :

در این مقاله می خواهیم چیپست و cpu را با هم مقایسه کنیم و بگوییم چیپست و cpu چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

  • زمان مطاله : 0 دقیقه
  • نظرات : 0 نظر
  • تعداد بازدید : 2111 نفر

در طراحی یک گوشی موبایل هوشمند قطعات مختلفی به کار می رود. هر یک از این قطعات نقش مهمی در گوشی موبایل ایفا می کنند و باعث می شود کیفیت و کارایی گوشی افزایش یابد. از جمله مهم ترین این قطعات می توان به پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی اشاره کرد. در گوشی های موبایل برای اینکه فضای زیادی اشغال نشود و عملکرد گوشی بهبود یابد این دو پردازنده را در کنار هم به عنوان چیپست قرار می دهند. البته چیپست دربر گیرنده مدار هایی مثل وای فای، بلوتوث، دوربین و ... نیز می باشد. برخی از افراد چیپست را با پردازنده اصلی گوشی اشتباه می گیرند. در این مقاله می خواهیم چیپست و cpu را با هم مقایسه کنیم و بگوییم چیپست و cpu چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

 

تفاوت پردازنده و چیپست گوشی موبایل

 

تفاوت چیپست و CPU چیست؟

چیپست یک سیستم پردازش کلی است که تمام قطعات گوشی موبایل بر روی آن تعبیه شده اند و به طور کامل گوشی و قطعات را مدیریت می کند. اما پردازنده مرکزی جزئی از قطعات چیپست می باشد که به عنوان پردازنده اصلی و مرکزی کار می کند و وظیفه دریافت اطلاعات و دستورات و پردازش هر چه بهتر دستگاه را بر عهده دارد. بنابراین نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت.

 

چیپست یا soc چیست؟

چیپست یک سیستم پردازشی کامل می باشد که داخل گوشی وجود دارد. System on a Chip که به اصطلاح به آن soc گفته می شود در فارسی با عنوان سیستم بر چیپ یا همان چپیپست شناخته می شود. این سیستم پردازشی از قطعات مختلفی ساخته است. هر یک از این قطعات وظیفه و کاربرد متنوعی دارند و در کنار یکدیگر باعث می شوند تا یک گوشی موبایل به خوبی و با سرعت بالا تری کار کند. گوشی های موبایل، دوربین، مانیتور و ... همگی دارای چیپست می باشند. قطعات مختلف یک سیستم بر روی سیستم پردازشی با عنوان چیپست قرار می گیرند تا هم از اشغال شدن فضای سیستم جلوگیری شود و هم در انرژی و هزینه صرفه جویی شود.

از چیپست به عنوان مغز متفکر یک گوشی یاد می شود چرا که این سیستم پردازشی تمامی بخش های موبایل را کنترل و مدیریت می کند. هر چقدر سیستم پردازشی قدرتمند تر باشد باعث می شود گوشی شما با سرعت بالا تری پردازش شود و شما رضایت بیشتری نسبت به گوشی مورد نظر داشته باشید. پردازنده مرکزی (CPU) جزو اجزای مهم و کاربردی این چیپست است و وظیفه مهمی را در گوشی موبایل بر عهده دارد. نباید چیپست و پردازنده مرکزی را با یکدیگر اشتباه بگیریم. در ادامه به بررسی CPU نیز خواهیم پرداخت.

 

چیپست یا soc چیست؟

 

چیپست موبایل چه اجزایی را پوشش می دهد؟

همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم چیپست به عنوان مغز یک گوشی موبایل محسوب می شود و همه امور را کنترل می کند. تمامی قطعات و بخش های موجود در موبایل به وسیله چیپست کنترل و مدیریت می شوند. به طور کلی یک چیپست دارای قطعات زیر می باشد:

 

1- پردازنده ها

پردازنده ها جزو اجزای مهم چیپست و گوشی محسوب می شوند که کمک می کنند گوشی با سرعت و عملکرد بهتری اجرا شود. هر چقدر این پردازنده ها قدرتمند تر باشند و عملکرد بهتری داشته باشند گوشی شما نیز با سرعت بالایی کار خواهد کرد و شما از عملکرد عالی گوشی تان شگفت زده خواهید شد. پردازنده های یک گوشی موبایل عبارت اند از:

 

پردازنده مرکزی (CPU): وظیفه این پردازنده اجرای سیستم عامل و اپلیکیشن با عملکرد بالا می باشد.

پردازنده  گرافیکی ((GPU: وظیفه این پردازنده اجرای امور گرافیکی همچون اپلیکیشن ها، بازی ها و گرافیک گوشی موبایل می باشد.

پردازنده  تصویری (ISP): این پردازنده وظیفه اجرای تصاویر و ویدئو ها را به عهده دارد. این پردازنده اطلاعات مورد نظر را از گوشی دریافت می کند و سپس تصاویر و ویدئو ها را با رزولوشن بالا در اختیار شما قرار می دهد.

پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP): این پردازنده داده های سنگین را دریافت و عملیات ریاضی را به سرعت بالایی روی آن ها انجام می دهد.

پردازنده هوش مصنوعی: این پردازنده ها برای بهینه سازی الگوریتم های شبکه های عصبی در نظر گرفته شده اند. این شبکه های عصبی به منظور کنار هم قرار دادن داده ها کاربرد دارند و داده ها را به صورت واحد تحویل می دهند. این پردازنده در حال حاضر بر روی گوشی های پرچم دار و لوکس تعبیه شده است.

 

چیپست موبایل چه اجزایی را پوشش می دهد؟

 

2- مودم های ارتباطی

یکی دیگر از قطعات مهمی که در داخل چیپست موبایل وجود دارد مودم دیتای گوشی می باشد. این مودم به صورت 4G و 5G می باشد و با توجه به نوع گوشی موبایل متفاوت است. این مودم دیتا به شما این امکان را می دهد تا به اینترنت دسترسی داشته باشید و داده ها را با سرعت عالی و کیفیت بالا منتقل کنید. علاوه بر این مودم، مودم های وای فای و بلوتوث نیز در این چیپست قرار دارند.

 

CPU چیست؟

CPU مخفف کلمه ی Central Procesing Unite می باشد و معنای آن سیستم پردازنده مرکزی می باشد. این پردازنده جزو پردازنده های اصلی یک گوشی، کامپیوتر و لب تاب محسوب می شود و وظیفه اصلی آن دریافت اطلاعات و دستورات برای پردازش هر چه بهتر سیستم می باشد. CPU به عنوان مغز و همه کاره یک گوشی موبایل عمل می کند بنابراین هر چقدر CPU کشش و قدرت بیشتری داشته باشد سبب می شود تا گوشی شما با سرعت و کیفیت بالا تری کار کند.

 

CPU چیست؟

 

کلام آخر

یک گوشی موبایل از قطعات مختلفی ساخته شده است که هر یک از آن ها وظیفه ای را بر عهده دارند و با قرار گرفتن در کنار یکدیگر باعث می شوند تا گوشی عملکرد بهتری داشته باشد. این قطعات برای اینکه فضای زیادی را درون گوشی اشغال نکنند و گوشی به راحتی قابل کنترل باشد بر روی یک سیستم پردازش کلی به نام چیپست قرار می گیرند. چیپست وظیفه مدیریت و کنترل قطعات را بر عهده دارد. داخل این چیپست قطعات مختلفی همچون پردازنده مرکزی، گرافیکی، تصویری و انواع مودم های دیتا موجود می باشند. در این بین از قطعات چیپست CPU اهمیت زیادی دارد و اغلب با چیپست اشتباه گرفته می شود. در حالی که CPU از اجزای چیپست می باشد و وظیفه پردازش سیستم را بر عهده دارد.

 

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کالا من و تو تو محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا