انواع دوربین گوشی موبایل و 8 نکته برای تشخیص کیفیت آنها

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۳۹۹/۱۱/۷ سه شنبه
انواع دوربین گوشی موبایل و 8 نکته برای تشخیص کیفیت آنها
چکیده این مقاله :

در عصر تکنولوژی امروزی که کیفیت حرف اول را میزند کاربران به دنبال افزایش کیفیت عکس های خود هستند. در ادامه این مقاله فاکتور های تاثیر گذار بر روی کیفیت دوربین را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • زمان مطاله : 0 دقیقه
  • نظرات : 0 نظر
  • تعداد بازدید : 2641 نفر

در عصر تکنولوژی امروزی که کیفیت حرف اول را میزند کاربران به دنبال افزایش کیفیت عکس های خود هستند تا بتوانند آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. به همین دلیل به دنبال یک دوربین با کیفیت و فوق العاده می گردند. بر خلاف گذشته که مردم برای عکس گرفتن از دوربین عکاسی استفاده می کردند، امروزه گوشی های موبایل جای دوربین های عکاسی را گرفته اند چرا که کیفیت عکاسی گوشی های موبایل بسیار بالا رفته است.

علاوه بر این دوربین یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت و کارایی گوشی های موبایل می باشد. حتی شرکت های سازنده موبایل، دوربین موبایل را یک آپشن یا گزینه رقابتی می دانند. بنابراین هنگام خرید گوشی باید بهترین گزینه را انتخاب کنید تا مشکلی برای عکس گرفتن نداشته باشید. برای اینکار باید اطلاعات کافی درباره دوربین موبایل و اطلاعات آن داشته باشید تا کیفیت آن را تشخیص دهید. سوال اصلی اینجاست که چه عواملی بر روی کیفیت یک دوربین تاثیر می گذارد؟ و ما چگونه باید کیفیت دوربین را تشخیص دهیم؟ در ادامه این مقاله فاکتور های تاثیر گذار بر روی کیفیت دوربین را با هم بررسی خواهیم کرد. از شما دعوت می کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درمورد دوربین های موبایل را با هم مرور کنیم.

 

انواع دوربین‌ های یک گوشی موبایل

از لحاظ تخصصی دوربین گوشی های موبایل به صورت زیر دسته بندی می شوند:

 

1. دوربین اصلی گوشی

اصلی ترین و البته قدرتمند ترین دوربینی که در یک گوشی موبایل وجود دارد دوربین اصلی آن می باشد. این دوربین در قسمت پشتی گوشی موبایل قرار دارد. معمولا اکثر افراد از این دوربین برای گرفتن عکس های خود استفاده می کنند. در گذشته دوربین اصلی شامل یک دوربین با لنز بود اما گوشی های امروزی تا چهار دوربین را هم پوشش می دهند که هر یک دارای لنز و سنسور جداگانه می باشند. این نوع دوربین ها انواع مختلفی دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

 

2. دوربین های با لنز عریض و فوق عریض

دوربین های با لنز عریض یا واید جزو گوشی هایی هستند که در طراحی آن ها از یک لنز استفاده شده است. این دوربین ها تصاویر را با کیفیت خوب و بالایی ثبت می کنند.

گوشی های مدرن امروزی دارای دوربین های با لنز فوق عریض هستند و در طراحی و ساخت آن ها از چند لنز استفاده شده است. به کمک این دوربین ها دیگر نیاز به لنز های جداگانه و پانوراما نخواهید داشت. چرا که این دوربین ها تصاویر را با کیفیتی فوق العاده ثبت خواهند کرد.

 

3. دوربین ‌های پریسکوپی

این دوربین ها قابلیت زوم کردن برای مسافت طولانی تری دارند و می توان تصاویر با فاصله دور را با کیفیت فوق العاده ثبت کرد. اگر جزو افرادی هستید که به عکاسی علاقه مند هستید و در طبیعت به دنبال شکار سوژه های خاص می گردید استفاده از این نوع دوربین ها برای شما مناسب می باشد.

 

4. دوربین‌ های ToF

دوربین‌های مدت پرواز که اصطلاحا به آن ها ToF گفته می شود دوربین هایی هستند که از یک لیزر کوچک برای روشن کردن نور مادون قرمز استفاده  می کنند. این نوع دوربین جزو دوربین های نسل جدید است که کیفیت بالایی دارند. دوربین های معمولی در فضا های تاریک وکم نور عملکرد بسیار ضعیفی دارند و کیفیت تصاویری که گرفته می شود پایین است. اما دوربین های tof به راحتی می توانند میزان نور و مسافت تصاویر را در شرایط نوری متفاوت تشخیص دهند. بنابراین می توانید هم در محیط های با نور کم و هم در فضا های روشن عکس های با کیفیتی تهیه کنید.

 

5. دوربین سلفی

دوربین سلفی در قسمت جلویی گوشی موبایل قرار دارد و می توان عکس های با کیفیت و جذابی را به وسیله آن ثبت کرده و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت. این دوربین نسبت به دوربین اصلی کیفیت پایین تری دارد. معمولا برای گرفتن عکس های یهویی و دسته جمعی از نزدیک از این دوربین استفاده می شود.

 

نکات مهم و معیارهای تشخیص کیفیت دوربین گوشی موبایل

در این بخش معیار هایی که بر روی کیفیت یک گوشی موبایل تاثیر می گذارند را با هم بررسی خواهیم کرد. معیار های تشخیص کیفیت دوربین گوشی عبارت اند از:

 

1. اندازه پیکسل

بسیاری از افراد اندازه پیکسل دوربین را مهم ترین عامل تاثیر گذار بر روی کیفیت دوربین گوشی موبایل می دانند. حتی شرکت های سازنده گوشی موبایل هم کیفیت دوربین محصولات خود را بر اساس معیار پیکسل به بازار معرفی می کنند. اما باید توجه داشته باشید که اندازه پیکسل به تنهایی معیار کاملی برای تشخیص کیفیت دوربین موبایل نیست. چرا که کیفیت یک دوربین به عوامل متعددی بستگی دارد. اندازه پیکسل نشان دهنده رزولوشن عکس های گرفته شده توسط گوشی موبایل می باشد. بنابراین هر چقدر اندازه پیکسل یک دوربین بالا تر باشد تصاویر با کیفیت و رزولوشن بیشتری گرفته می شوند. اما اکثر گوشی های مدرن امروزی بر خلاف گوشی های قدیمی دارای اندازه پیکسل بالایی می باشند. بنابراین نمی توان بر اساس اندازه پیکسل، کیفیت دوربین یک گوشی موبایل را تشخیص داد.

 

2. دیافراگم یا اپرچر

اپرچر یا دیافراگم به تیغه هایی گفته می شود که در داخل دوربین گوشی وجود دارند. این تیغه ها در داخل لنز گوشی قرار گرفته اند و میزان عبور نور از روزنه وسطی دوربین را تعیین می کنند. هر چقدر این روزنه بزرگ تر باشد میزان نور بیشتری را جذب می کند بنابراین عکس هایی که خواهید گرفت کیفیت بهتری خواهند داشت. دیافراگم دوربین موبایل معمولا در اندازه های f/2.2، f/2.0، f/1.9 ساخته می شود. هر چقدر اندازه دیافراگم کوچک تر باشد نشان دهنده بزرگ بودن روزنه اپرچر است. پس هر چقدر دیافراگم کوچک تر باشد کیفیت دوربین بهتر خواهد بود. گوشی های موبایل با اندازه دیافراگم های مختلفی ساخته می شوند. در این بین گوشی موبایل ال جی مدل v30 اولین گوشی می باشد که دارای دیافراگم f/1.6 می باشد.

 

3. سنسور دوربین

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی کیفیت دوربین گوشی سنسور دوربین آن ها می باشد. این سنسور نقش بسیار زیادی در دریافت نور و همچنین افزایش کیفیت دوربین دارد. هر چقدر اندازه این سنسور بزرگ تر باشد به منزله ی افزایش میدان دید است و عکس ها با کیفیت بالا تری گرفته خواهند شد. اندازه این سنسور در گوشی ها به طور متوسط بین 1/1.2 تا 1/1.32 اینچ در نظر گرفته می شود. اگر دو گوشی موبایل دارای اندازه پیکسل یکسانی باشند با توجه به سنسور دوربین آن ها می توانید تشخیص دهید که کدام یک کیفیت بهتری دارند.

 

4. کیفیت لنز دوربین

لنز دوربین از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی کیفیت دوربین می باشد که معمولا توسط فروشنده های موبایل یا مشتریان گوشی نادیده گرفته می شود. لنز دوربین وظیفه رساندن نور به سنسور را بر عهده دارد و کمک می کند کیفیت دوربین افزایش پیدا کند. بنابراین هنگام خرید دقت کنید که لنز دوربین کثیف یا بی کیفت نباشد چرا که این عوامل باعث می شود هنگام عکاسی کییفت تصاویر به شدت پایین بیاید. نکته قابل توجه این است که گوشی های مدرن از دیافراگم های عریض استفاده می کنند بنابراین در این گوشی ها کیفیت بالای لنز حرف اول را می زند و باید به کیفیت لنز دوربین دقت داشته باشید. کیفیت بالای لنز باعث می شود از مشکلاتی همچون انحراف رنگی، تار شدن عکس، کاهش وضوح و کیفیت عکس هنگام عکاسی جلوگیری شود.

 

5. فاصله کانونی

فاصله کانونی فاصله ای است که بین سنسور و لنزها وجود دارد. این فاصله کانونی اهمیت زیادی در افزایش کیفیت دوربین دارد چرا که میزان دید و بزرگ نمایی هنگام عکاسی را تعیین می کند. در حال حاضر فاصله کانونی گوشی های مدرن در یک سطح قرار دارد و بر روی کیفیت دوربین زیاد تاثیر گذار نیستند. اما شرکت سامسونگ در تلاش است که این ویژگی را ارتقا دهد و محصولاتی فوق العاده را به بازار عرضه کند. در آینده ای نه چندان دور این ویژگی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر روی کیفیت دوربین خواهد بود. در گوشی های مدرن از دو یا چند دوربین برای دوربین اصلی استفاده می شود که هر یک دارای فاصله کانونی مختلف هستند.

 

6. ویژگی OIS

ویژگی Optical Image Stabiliization که به آن ویژگی لرزش گیر اپتیکال تصویر هم گفته می شود جزو عواملی است که بر روی کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین تاثیر می گذارد. این ویژگی از تار شدن عکس ها جلوگیری می کند و شما شاهد تصاویر با کیفیت بالا و شفافیت و وضوح فوق العاده خواهید بود. ناگفته نماند که اکثر گوشی های مدرن امروزی این ویژگی را پشتیبانی می کنند.

 

7. HDR

HDR مخفف عبارت High Dynamic Range می باشد و یکی از ویژگی های مهم و مثبت برای افزایش کیفیت تصاویر می باشد. این ویژگی کمک می کند تا محدوده دینامیکی تصاویر افزایش پیدا کند. وظیفه HDR شفاف و واضح تر کردن بخش های تاریک تصاویر است. بدین ترتیب شما تصاویری با کیفیت و وضوح بالا را با دوربین موبایل خود خواهید گرفت.

 

8. میزان F-stop

f-stop وظیفه رساندن نور به سنسور دوربین را بر عهده دارد. هر چقدر میزان f-stop کوچک تر باشد کمک می کند تا نور بیشتری به سنسور دوربین منتقل شود. این موضوع کمک می کند تا نویز حسگر و همچنین تاری تصاویر کاهش پیدا کند و تصاویر گرفته شده کیفیتی عالی و بی نقص داشته باشند.

 

جمع بندی

خرید گوشی مناسب همیشه برای کاربران یک دغدغه مهم بوده است و برای انتخاب گوشی با مشکل رو به رو می شده اند. اگر بخواهید یک گوشی موبایل با امکانات خوب و دوربین با کیفیت تهیه کنید باید اطلاعات کافی در مورد دوربین های گوشی و فاکتور های آن داشته باشید. در این مقاله ما فاکتور های تاثیر گذار بر روی کیفیت دوربین یک گوشی موبایل را بررسی کردیم.

در انتخاب یک گوشی با دوربین مناسب همه عوامل و فاکتور های گفته شده در متن مهم هستند و اگر بخواهید دوربین دو گوشی را با هم مقایسه کنید باید این فاکتور ها را در نظر بگیرید تا گوشی که دوربین با کیفیت تری دارد را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هنگام خرید گوشی تنها به بررسی اطلاعات دوربین گوشی بسنده نکنید. چرا که خواندن این اطلاعات کمکی به تشخیص کیفیت دوربین نخواهد کرد. بنابراین بهترین راه این است که گوشی مورد نظر را در دست بگیرید و کیفیت آن موقع عکاسی را مورد ارزیابی قرار دهید.

 

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کالا من و تو تو محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا